Navn: Michael Nielsen og Sanne Birk

Arbejdsplads: EUC Nordvestsjælland

Undervisningsfag/niveau: Teleskoplæssercertifikat (varighed: 5 dg.)

 

Praktikum-udfordringen. ”Den spidse”    

 

Hvordan kan vi tilrettelægge vores undervisning til teleskoplæsser-certifikatet, så vi tilgodeser både vores læse- regne- og IT -svage kursister, samt vores fagligt stærke kursister?

 

 

 

 

”Den udfoldede beskrivelse”  
Hvordan viser problematikken sig?
For hvem er den et problem?
Hvad er din interesse i at få den løst?

 

Vi oplever ofte at vores kursister har forskellige udfordringer i forhold til læsning, regning og IT-færdigheder. Det er typisk kortuddannede voksne som skal have certifikater til de maskiner de arbejder med i hverdagen. De er gået tidligt ud af skolen og giver udtryk for at de ikke bruger IT særlig meget/slet ikke til daglig.

I øvrigt er der mange af dem som ikke læser og regner i hverdagen – og ud af dem er der en hel del ordblinde.

 

Dette betyder at nogle af disse kursister ofte føler sig ringere stillet end andre, da de ofte har kæmpet med boglige udfordringer hele deres liv. Derfor kan de hurtigt være opgivende i forhold til det teoretiske – og det stiller krav til underviseren ved at der skal bruges ekstra tid/resurser på denne målgruppe.

Dette giver ofte problemer for både den svage kursist, men også for de øvrige kursister. Det kan derfor være en udfordring på et 5 dages kursus, både at hjælpe de svage kursister og udfordre de stærke kursister.

 

Det vil være en stor fordel for faglæreren, hvis undervisningen til dels kunne være digital, da det udløser mere tid til mere individuel undervisning for dem der har behov. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog