Navn:
Michael Nielsen og Sanne Birk |
Arbejdsplads:
EUC Nordvestsjælland |
Undervisningsfag/niveau:
Teleskoplæssercertifikat (varighed: 5 dg.) |
|
Praktikum-udfordringen.
”Den spidse” |
Hvordan kan vi
tilrettelægge vores undervisning til teleskoplæsser-certifikatet, så vi
tilgodeser både vores læse- regne- og IT -svage kursister, samt vores fagligt
stærke kursister?
|
”Den
udfoldede beskrivelse” |
Vi
oplever ofte at vores kursister har forskellige udfordringer i forhold til
læsning, regning og IT-færdigheder. Det er typisk kortuddannede voksne som
skal have certifikater til de maskiner de arbejder med i hverdagen. De er
gået tidligt ud af skolen og giver udtryk for at de ikke bruger IT særlig
meget/slet ikke til daglig. I
øvrigt er der mange af dem som ikke læser og regner i hverdagen – og ud af
dem er der en hel del ordblinde.
Dette
betyder at nogle af disse kursister ofte føler sig ringere stillet end andre,
da de ofte har kæmpet med boglige udfordringer hele deres liv. Derfor kan de
hurtigt være opgivende i forhold til det teoretiske – og det stiller krav til
underviseren ved at der skal bruges ekstra tid/resurser på denne målgruppe. Dette
giver ofte problemer for både den svage kursist, men også for de øvrige kursister.
Det kan derfor være en udfordring på et 5 dages kursus, både at hjælpe de
svage kursister og udfordre de stærke kursister.
Det
vil være en stor fordel for faglæreren, hvis undervisningen til dels kunne
være digital, da det udløser mere tid til mere individuel undervisning for
dem der har behov.
|
Kommentarer
Send en kommentar